Vi tilbyr gode betingelser på frakt og kjører daglig ut varer lokalt, innenfor bestemt område, med egen bil uten omkosninger for kunde.

Kileremmer - hva er forskjellen

Begrepet kileremmer beskriver drivremmer som har en utforming eller profil som er formet med skråstilte sideflater som er formet slik at drivremmen kiler seg og skaper en økt friksjon i sporet på drivhjulet og følgehjulet slik at middels til stor kraft kan overføres fra en aksling til en annen. Kileremmene produseres i stort utvalg av bredder, høyder og styrker avhengig av bruken. Det er klart at forskjellig bruk stiller krav til forskjellige egenskaper. 

Kileremmene som vi lagerfører er laget for å dekke så bredt område som mulig innfor bruk og egenskaper. Det er kileremmer beregnet for generell industriell bruk. Viktige egenskaper som motstand mot oljer som kan redusere den viktige friksjonen mellom kilerem og kileremhjul og at det ikke skapes statisk oppladning som kan skade kulelagrene på akslingen eller i verste tilfelle føre til antennelse av gasser eller støv og skape eksplosjoner.

Vi skiller mellom de forskjellige remmene ved profil på tverrsnittet. Bredde og høyde er her avgjørende. Grunnleggende profiler som Z, A, B, C og D som i nyere tid er blitt endret litt og fått nye betegnelser som SPZ, SPA, SPB, SPC osv. De sistnevnte har en noe økt høyde som gir større kontaktflater på sidene og øker kraftoverføringsevnen. 

Vi skiller mellom remmer med glatt og bølget innerkant. Den bølgete innerkanten gir kileremmen en egenskap til å gå i kileremhjul med lav diameter uten av indre diameter av remmen skades av komprimeringen. Den bølgete innerkanten tilfører betegnelsen X slik at remmen får navnet ZX, AX, XPZ og XPA.

I utgangspunktet så har remmene følgende bredder: Z - 10mm, A - 13mm, B - 17mm, C - 22mm og D - 25mm.

Relaterte artikler